Bel voor een afspraak 06 123 035 12

Voeding bij ziekte

Naar de diëtist bij ziekte

Wanneer u van een arts hoort dat u ziek bent, zult u niet meteen aan een bezoek aan de diëtist denken. Toch kan de diëtist in een ziekteproces veel voor u betekenen. In de meeste gevallen worden er 3 uren dieetbehandeling per jaar vergoed door uw zorgverzekeraar, soms vanuit een aanvullend pakket zelfs meer dan drie uren. Maak er daarom ook gebruik van!

Voeding kan een ziekte niet genezen, maar het kan de verschijnselen van de ziekte wel verminderen. Bij sommige aandoeningen, zoals het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS), zult u na het wijzigen van uw voeding in de meeste gevallen zelfs helemaal geen klachten meer ervaren.

Wanneer naar de diëtist?

Bij welke klachten/ziekten is het verstandig een diëtist te raadplegen?

• Diabetes Mellitus *
  • Hoog cholesterol
  • Maag-, lever-  en/of darmklachten (diarree, obstipatie, maagzuur etc.)
  • Nierproblemen
  • Kanker
  • Kauw- en slikklachten
  • Hypertensie (hoge bloeddruk)
  • Osteoporose (botontkalking)
  • Jicht
  • Schildklierproblemen (te snel/te langzaam)
  • ME
  • Galstenen
  • COPD *
  • Voedselallergie of intolerantie
  • Onbedoeld afvallen/ondergewicht
  • Obesitas

Afspraak maken?

Wilt u een afspraak maken? Bel 06 1230 3512 of mail naar info@dietistleeuwarden.nl

Wanneer u niet in staat bent naar de praktijk toe te komen, kunnen wij naar u toe komen. Uw huisarts moet dan op de verwijsbrief aangeven dat het om een huisbezoek gaat.

* Diabetes en COPD

Dianne Berger Dieetadvisering is voor Diabetes, COPD en CVRM aangesloten bij Ketenzorg Friesland BV. In de ketenzorg werken verschillende zorgverleners samen. De huisarts kan u hier meer over vertellen en aangeven of u hiervoor in aanmerking komt. Wanneer u voor uw chronische aandoening in de ketenzorg behandeld wordt, is hierop géén eigen risico van toepassing. Uw consulten worden volledig vergoed.

logo_1
Dianne Berger Dieetadvisering is lid van het Kwaliteitsregister voor parmedici